Skip to main content
MedarbetareNyheterStockholm

”Alla har varit trevliga, hjälpsamma och tillmötesgående”

Med en mångfacetterad erfarenhet inom försäljning, inköp, marknadsföring och fastighetsförvaltning tar han nu klivet in som inköpare på Svekon. Aktiv och äventyrslysten, njuter han av att utforska världen genom cykling och löpning, och finner ro och återhämtning i sällskapet av en bra bok. Med ett starkt engagemang är han redo att tillsammans med inköpsteamet anta utmaningen att utveckla inköps- och lagerfunktionerna på Svekon. Låt oss presentera Svekons senaste tillskott, Urban Sandehl.

Vad innebär din nya roll på Svekon?
Att tillsammans med övriga team-medlemmar hjälpa till med inköp till Svekons projekt och produkter. Även logistik och lageruppbyggnad kommer ingå i inköpsfunktionen. Jag kommer även att delta i vissa projekt och upphandlingar.

Kan du berätta lite om din bakgrund?
Jag har över tio års erfarenhet inom försäljning på medieföretagen TV4, Kanal5, MTG och PostNord, samt tre år av eget företagande med försäljning av Myresjöhus. Innan jag kom till Svekon hade jag varit anställd i 8 år på Jurk, där jag jobbade 4 år som försäljnings- och marknadschef, 2 år som projektchef och 2 år som inköpschef. Under stor del av tiden var jag även ansvarig för koncernens fastigheter.

Hur väcktes ditt intresse för inköp- och lagerprocesser?
Min tidigare arbetsgivare Jurk hade stora utmaningar på inköps- och logistiksidan och då inköpschefen slutade blev jag tillfrågad om jag kunde ta över den uppgiften. Det var en spännande utmaning och ett roligt jobb som involverade många anställda från flera avdelningar.

Hur kom det sig att du hamnade på Svekon?
Jag hamnade på Svekon genom en kombination av att ha kännedom om företaget från tidigare och genom att ha sett en annons för jobbet. Eftersom Jurk och Svekon hade ett etablerat samarbete sedan tidigare, var jag väl medveten om Svekons verksamhet. När jag såg att det fanns en ledig tjänst på Svekon som passade mig, ansåg jag att det skulle vara en utmärkt möjlighet att kombinera mina kunskaper och erfarenheter med Svekons verksamhet och därmed bestämde jag mig för att söka jobbet.

Vad var det som lockade med Svekon?
Det var flera faktorer som lockade mig till Svekon. Genom min tidigare arbetsgivare kände jag till företaget. Jag lockas av företag som producerar och/eller utvecklar produkter – när det finns något att se eller ta på när det är klart. Sedan tycker jag om storleken på företaget som gör att man har möjlighet att känna igen och lära sig namnet på alla som jobbar där. Det känns mer familjärt än att jobba på en jättestor koncern. När jag sedan fick träffa flera medarbetare vid olika intervjuer så vara alla väldigt trevliga, vilket också bidrog mycket till att jag ville börja på Svekon.

Vad ser du mest fram emot i din nya roll?
Att tillsammans med inköpsteamet ta mig an utvecklingen av inköps- och lagerfunktionerna på Svekon. Dessutom ser jag fram emot att delta i upphandlingar som gynnar Svekons affär. Att vara delaktig i dessa processer ger mig möjlighet att använda min erfarenhet och kompetens för att bidra till Svekons framgång och tillväxt.

Hur har din första tid på Svekon varit?
Mycket bra. Alla har varit trevliga, hjälpsamma och tillmötesgående.

Vad gör du när du inte jobbar?
Jag tycker om att hålla mig aktiv genom cykling, löpning och padel. Vi går också mycket i skogen med vår hund på helgerna och jag gillar att läsa böcker.