Maskin för massproduktion av registreringsskyltar

När Stig Kervefors bestämde sig för att starta eget fick företaget en flygande start. Brodern Åke Kervefors berättar:
– Det här var under perioden från 1970-73, precis när Sverige bestämt att gå över till den nya typen av registreringsskyltar, med tre bokstäver i kombination med tre siffror. Min bror blev projektledare och vi fick vara med om att konstruera tre stora maskiner som skulle prägla de nya skyltarna.
Maskinerna gick parallellt och präglade nya skyltar i en väldig fart. Det behövdes många skyltar eftersom samtliga då registrerade bilar i Sverige hade skyltar som skulle bytas ut mer eller mindre samtidigt.
– Skyltarna hade ett reflekterande ytskikt. När man präglat aluminiumplåten färgade man de upphöjda tecknen och ramen runt kanterna svart. Det här var ett åtagande tillsammans med Sikob och det blev ett jätteprojekt.

1976-78 fick Svensk Konstruktionstjänst en beställning att bygga en ny maskinlinje för registreringsskyltar till Danmark. Skyltarna var med svarta tecken och röd ram och dessutom flera olika modeller. Fabriken i Danmark fick en automatlinje och halvautomater för specialskyltarna.

1983-84 fick Svensk Konstruktionstjänst en beställning att bygga en ny maskinlinje för
registreringsskyltar i plast till fabrik i Danderyd. Svarta ämnen till plastskyltarna sprutades fram, belades med reflextejp, tecknen präglades fram och tejpen över tecknen togs bort för att få svarta tecken.

Start typing and press Enter to search