Boeing, en av världens ledande flygplanstillverkare, hade behov av att modernisera sitt bestånd av borrmaskiner för fixturerad borrning. De kontaktade Atlas Copco för att få hjälp med utveckling och konstruktion.

Atlas Copco hade inledningsvis i projektet tänkt göra en elektrisk maskin, men Boeing ville absolut ha en tryckluftsdriven, vilket i och för sig inte var något större problem då Atlas Copco har mycket stor erfarenhet av just tryckluftmaskiner. Atlas Copco som annars levererar mycket maskiner till flygindustrin, bland annat är Boeing en av Atlas Copcos största kunder, hade dock aldrig gjort den här typen av ganska komplex maskin tidigare, vilket var en stor utmaning.

Svekon var redan från start anlitade av Atlas Copco för att vara med och ta fram konceptförslag och därefter även utveckla maskinen fram till produktion.

Boeing vill ha tryckluftsmaskiner i produktionen då fabriksanläggningarna är byggda för detta, det finns helt enkelt inte effekt nog att ta ut från elsystemet ute i fabrikslokalerna och en ombyggnad skulle bli kostsam.

Mikael Eriksson, Svekon 

Borrmaskinen måste vara lätt, smidig att använda och enkel att serva. Utmaningen var att både lösa alla tekniska problem och vara bättre än konkurrenterna – på alla punkter.

Projektet drogs igång under brinnande lågkonjunktur, men det visade sig vara en fördel – det fanns ledig verkstadskapacitet vilket hjälpte till att få fram ett antal prototyper på rekordkort tid. Uppdraget innebar också en ny nisch för Atlas Copco som man har tänkt att satsa mycket på framöver.

Vi på Svekon var med redan från början i projektet. Vår del var att ta fram konceptförslag, kuggväxlar, växelfunktioner och tryckluftsdriven styrlogik för maskinens funktioner. Det krävs många olika kuggväxlar för ett antal olika varvtal och matningar för att kunna få en effektiv borrprocess för olika borrdiametrar, maskinen är tänkt för borrning av hål från 12-35 mm, och olika materialstackar.

Mikael Eriksson, Svekon

Lösningen blev en PFD (Positive Feed Drill) som var lättare och med mer effekt än konkurrenterna, maskinen väger ca 5 kg. Dessutom blev den modulärt uppbyggd vilket medförde att inställning av varvtal och matning går många gånger fortare än för konkurrentmaskiner. Dessutom underlättas service och reparation mycket av detta koncept.

Projektet har varit omfattande, cirka 2 år. Det har varit en omfattande procedur och Boeing har haft tio prototyper för validering och har godkänt maskinen så att den nu får användas i produktion hos Boeing. Hos Boeing är man väldigt nöjd med maskinen. Men vi har också byggt offensivt för att få den tillräckligt liten.

Mikael Eriksson, Svekon

Senaste uppdragen

Start typing and press Enter to search