Hon är utbildad ekonomiassistent och är också engagerad som HR-ansvarig i ett föräldrakooperativ. Nu har hon funnit sin plats på Svekon där hon kommer att arbeta med ekonomi, administration, kontor och personal. På sin fritid umgås hon gärna med sina barn och vänner, skapar små projekt i sitt hem eller pysslar i trädgården. Möt Svekons nya ekonomiassistent, Johanna Silverdal.
Vad innebär din nya roll på Svekon?
Min roll kommer till stor del handla om att avlasta Frida Bergström (Svekons CFO) i allt som hon tidigare skött på egen hand. I grund och botten innefattar tjänsten ekonomi, administration, kontor och personal. Den här tjänsten har inte funnits tidigare, så det är väldigt roligt att få vara med och utforma den.
Kan du berätta lite om din bakgrund?
Jag är utbildad ekonomiassistent och har under de senaste 11 åren arbetat med marknadsföring, ekonomi och produktutveckling. Sedan 4 år tillbaka engagerar jag mig i ett föräldrakooperativ som HR-ansvarig och är mån om att folk ska må bra och trivas när de kommer till jobbet.
Hur väcktes ditt intresse för ekonomi?
Det har alltid funnits någon form av intresse och övertygelse om att det är ekonomi jag ska jobba med på ett eller annat sätt. Det händer något inom mig när siffror ska analyseras och allt slutligen går ihop. Jag tycker att det är spännande att se hur olika delar i ett företag till slut bildar ett gemensamt resultat och få en bild av vad som påverkar vad.
Hur kom det sig att du hamnade på Svekon?
Det dök upp en annons i mitt flöde på LinkedIn om en tjänst som kontors- och ekonomiassistent. Började läsa och fastnade rätt snart i att den som skrivit den här annonsen skulle jag gärna jobba med, det var Frida. Så som man beskrev arbetsplatsen, tjänsten och gemenskapen – tillsammans med den tonalitet som fanns i annonsen kändes det nästan för bra för att vara sant, som att jag hittat hem utan att ens varit på plats eller träffat människorna.
Frida och Martin kontaktade mig kort efter jag hade sökt tjänsten och allt kändes väldigt enkelt och självklart från mitt håll när vi sågs, det var ju här som jag skulle vara – och så blev det.
Vad var det som lockade med Svekon?
Svekon är i en spännande fas och man är mån om att ha med personalen på denna resa – att det är vi tillsammans som ska framåt. Eftersom jag kommer från ett mindre bolag innan så var jag ute efter något större där jag kan få växa, men där det fortfarande finns en gemenskap och varm känsla bland kollegor – och det finns det verkligen här.
Vad ser du mest fram emot i din nya roll?
Som jag nämnde innan så är den här rollen otroligt bred och ingen dag är den andra lik. Varierande arbetsuppgifter med allt från ekonomi, insyn i projekt till att boka personalevent och se till att alla tycker det är trevligt att komma till kontoret. Jag har mycket att lära mig och ser fram emot den utveckling och de utmaningar som både jag och företaget står inför.
Hur har din första tid på Svekon varit?
Otroligt rolig, lärorik och intensiv på ett positivt sätt. Här finns det tempo och det är högt till tak. Man tillåts att komma in i företaget och man är mån om att alla ska trivas och det tycket jag märks bland kollegor. Man känner sig välkommen och stämningen här är varm.
Vad gör du när du inte jobbar?
När jag inte jobbar umgås jag gärna med mina barn och vänner. Jag gillar att ha projekt igång så mycket av min tid går åt till små projekt i huset, eller så tillbringar jag gärna tid med att pyssla i trädgården.